Het menselijk lichaam heeft unieke kenmerken, daar maakt de politie dankbaar gebruik van. Vingerafdrukken heeft niemand hetzelfde, er blijken wel bepaalde patronen in herkenbaar. Vandaag gaan we daar gebruik van maken, de kinderen mogen recherchewerk gaan doen. Maar dan moet er eerst iets gestolen worden….
Dus staan we de kinderen voor één keer toe om crimineel gedrag te vertonen. Om de beurt mogen ze de klas in om een bijzonder kostbaar voorwerp te ontvreemden, met achterlating van een paar vingerafdrukken. Op een filmpje over de technische recherche hebben we gezien hoe je die met poeder weer tevoorschijn kunt toveren.
Wat er gestolen werd? De Mona Lisa, veel geld, de kroon van koning Willem Alexander en prachtige diamanten ketting en oorbellen van Maxima en zo wat dingen meer.
De kinderen krijgen per team een kwast een zwarte poeder, daarmee kijken ze of ze een herkenbare vingerafdruk kunnen zien. Gelukkig hebben we van tevoren een heel dossier aangelegd met alle vingerafdrukken van verdachte figuren in de buurt. Ook hebben de kinderen hun eigen vingerafdruk bestudeerd en bepaald of ze een dubbele lus of bijvoorbeeld een spitse boog hebben.
Het was een hele organisatie en erg leuk. We kwamen er wel achter dat afdrukken op hout veel beter zichtbaar werden dan op glas. Om het spel echt af te kunnen spelen (de kinderen moesten door vergelijken van vingerafdrukken bepalen wie wat gestolen had), gaan we het volgende week nog een keer doen, nu alleen op houten oppervlakken.
Oh ja, het raaddoosje is er weer. De eerste keer hadden wij het gevuld (met een make-upkwast), nu mag iedere week weer een kind het vullen met iets heel moeilijk te radens.
Hieronder foto’s van de ochtend. Dit is de link naar de website waar je zo op vol formaat kunt zien.