Ik was vorig weekend op een conferentie over cognitieve functies, wij kregen een omgekeerde piramide te zien met uitwaaierende denk-/hersenactiviteiten die je gebruikt bij leren en opdrachten uitvoeren. In de punt, waar alles mee start, zat waarnemen. Goed waarnemen is waar we ook mee starten vandaag in de PlusKlusKlas, daarvoor gebruiken we afbeeldingen van Romeinse mozaïeken die zijn gehalveerd en in een envelop gestopt.
De opdracht is nu om jouw helft, stiekem, de ander mag niets zien, heel goed te bekijken. Wat staat er allemaal op, zijn er vormen en versieringen, welke kleuren zijn gebruikt? Vervolgens ga je rondlopen en beschrijf je aan een ander zo precies mogelijk wat er op jouw plaat te zien is; de ander doet dat ook. Dan bedenk je of die ander bij jou hoort of niet.
Het wordt een gezellige drukte en op den duur heeft iedereen zijn andere helft gevonden. We leggen de afbeeldingen compleet op tafel, een paar kinderen vertellen nog aan de groep wat zij verteld hebben.
We verdiepen ons vandaag iets meer in tempels en de goden die de Romeinen hadden. In de groep is een aantal kinderen dat ook naar de kerk gaat en een meisje kan omschrijven hoe ze met god praat, soms vraagt ze ook of hij wil helpen. Zo was het ook bij de Romeinen, alleen hadden zij voor allerlei dingen een eigen god, een voor oorlog, een voor de zee, een voor de liefde, een voor de vruchtbaarheid. Om de goden gunstig te stemmen zodat de kans groter werd dat ze de mensen zouden helpen, gaven de mensen geschenken aan de goden.
De activiteiten van vandaag hebben grotendeels betrekking op tempels . Een paar kinderen gaan er een bouwen met blokken, een paar willen er een plakken naar een voorbeeld met vouwblaadjes, en twee meiden gaan er gewoon zelf een knutselen. Verder kun je nog een slangenarmband (de slag bracht geluk bij de Romeinen) en eigen munten van klei maken. Bij het blokkenbouwen ging het tot een aantal keer mis: het gebouw, met zorg gemaakt, werd (door een ruzie en een keer per ongeluk) omgegooid, dat was wel even slikken.
Volgende week gaan we naar het Rijks Museum voor Oudheden voor de les 100% Romeins, dat wordt leuk!
Hieronder de foto’s. Ontvang je de blog per mail en wil je de foto’s op volle grootte op de website zien, klik dan hier.