De vorige bijeenkomsten hebben we veel geleerd over het leger en soldaten, en veel geknutseld. Nu gooien we het een keer over een andere boeg, we gaan kijken hoe het Romeinse rijk zich heeft ontwikkeld en hoe groot de Romeinse legers het rijk uiteindelijk gemaakt hebben.
Maar voor het zover is, hebben we weer een kennismakingsrondje, want er zijn twee nieuwe kinderen vandaag. Dat gaan we in stijl, dus in het latijn, doen, zeggen hoe je heet en hoeveel jaar je bent. Je hobbies mogen gewoon in het Nederlands. Goed om even te herhalen, want het is bij de meesten weggezakt. Voor de zekerheid schrijven we het nog even op het bord, om te spieken. Als je nog nooit latijn hebt gesproken, kan dat best even spannend zijn om te doen. Dat kan ervoor zorgen dat je in eerste instantie weigert om iets in die richting uit te spreken. Maar met wat goede begeleiding lukt het uiteindelijk toch. Heel goed dat je hier soms op frustratieniveau dingen moet doen.
We leggen de nieuwelingen uit waar we mee bezig zijn geweest en geven iedereen een aanvulling op het woordenboek latijn dat ieder kind aan het maken is. ‘Gladius’ deze keer, wat zwaard betekent, en ‘exercitus Romanus’, dat betekent Romeins leger. Geweldige tekeningen worden er gemaakt, zie de foto die ervan maakte.
Tijdens het eten en drinken doen we een leuke kwis met bijzondere vragen uit een leuk boek over Romeinen dat een meisje heeft meegenomen. Over hoe slakken het lekkerst zijn en wat soldaten onder hun leren rok hebben, om wat voorbeelden te noemen.
Na het buitenspelen bekijken we samen een korte presentatie over hoe Nederland eruit ziet op kaart, en ook Italië. Ook nog even een blik op de kaart hoe Rome steeds groter werd. Daarna krijgen alle kinderen een atlas. Dat is volledig nieuw voor ze en we laten ze eerst vrij verkennen. Opvallend hoe gedetailleerd er soms gekeken wordt. ‘Ik zie hier graden, wat is dat?’.
Wij beantwoorden vragen en leggen uit hoe een atlas werkt, hoe je erin kunt zoeken. Uiteindelijk krijgen ze een werkblad waarop ze Nederland en Italië moeten vinden, aangeven waar Rome ligt en dan de moeilijkste opdracht: teken in hoe groot het Romeinse rijk uiteindelijk is geworden. Dan krijg je pas goed door hoe ontzettend groot dat was. Spanje? hoorde erbij. Portugal? Ook. Frankrijk, de helft van Engeland, en hoeveel van Nederland ook alweer? Het is heel goed kijken en de juffen helpen best een beetje. Er wordt hard gewerkt en dan is de ochtend alweer om.
Beide nieuwe jongens vertellen onmiddellijk aan hun ouders de zinnetjes latijn die ze hebben geleerd. Ze hebben het erg naar hun zin gehad en gingen prima op in de groep. Leuk om te zien en leuk om terug te horen!
Hieronder de foto-impressie. Als je de ze blog per mail krijgt kun je hier klikken om de foto’s op vol formaat op de website te zien. Als je klikt op een foto start er een diaserie.