Uncategorized


kolibrie-avatar

Blog

Blog 03 February 2016

PlusKlusmijlpalen

Wat een goed weer voor ons plan van vandaag! Vorige week bogen we ons over wegen, hoe de Romeinen die maakten. We merkten toen ook al op dat de Romeinen mijlpalen naast de weg plaatsten, zogenaamde miliaria, zodat de reizigers (meestal soldaten) wisten hoever ze al gelopen hadden. Vandaag komen we daarop terug. We zien dat in de buurt (Wateringse Veld) een mijlpaal is opgegraven, er is een replica geplaatst, je kunt goed zien dat er woorden in gegraveerd zijn.

Er is ook een routekaart van de Romeinen, die hadden ze ook al. We vergelijken het met hoe de kaart van tegenwoordig eruit ziet, met als voorbeeld de omgeving van de school. We kijken ook even op google earth, dat helemaal leuk, nu zien we zelfs auto’s staan op de parkeerplaats!

Hoever is een mijl eigenlijk? Een dubbele pas, wel duizend keer. Wij ontdekken hoe ze telden door even voor te doen hoe ze marcheerden. Binnen de kortste keren marcheert iedereen mee rond de tafel. Vandaag gaan wij onze eigen mijl bedenken: de PlusKlusMijl, afgekort tot pkm. Een kind stelt voor om iets met 10 te doen. Goed plan, maar dan 1o dubbele passen, dus dat zijn 20 stappen. Wij gaan een eigen route uitzetten met PK-mijlpalen om de afstand aan te geven.

Dus eerst moeten we mijlpalen maken, ieder krijgt eigen cijfers toebedeeld die ze (in het Romeins natuurlijk!) op moeten schrijven op hun bordje. Vervolgens met schilderstape op een satéprikker plakken en klaar is kees.

Dan lekker op pad, de kinderen hebben er zin in! Iedereen mag zijn eigen bordjes plaatsen. Het is goed dat we wat reserve mee hebben genomen, want op het laatst moeten we er wat bij maken. Buiten is altijd goed, en op het paadje mag je ook stukjes rennen, dat is fijn. Iedere keer tellen we netjes 20 stappen uit, iedereen doet hardop mee. Als we terug zijn, meten we nog even op hoeveel meter een PlusKlusMijl nou eigenlijk is. Dat blijkt ook een beetje afhankelijk van degenen die stapt, het komt neer op ergens tussen acht en tien meter.

Eenmaal binnen rekenen we nog even hoelang onze route dan was: we hadden XXXV mijlen uitgezet, dat keer 9, want dat is dan de gemiddelde maat. Dus reken maar uit.

Als afsluiting tekent ieder kind de precieze route uit op een plattegrondje, ja dat lukt, met wat kijkhulp. En nog even wat woorden toevoegen aan het woordenboek: mille = 1000 = M, miliaria = mijlpaal.

Heerlijke ochtend, zie de foto’s hieronder. Als je deze blog per mail krijgt en je wilt de foto’s op volledig formaat zien, klik hier.