Uncategorized


kolibrie-avatar

Blog

Blog 20 January 2016

Romeins rekenen in de PlusKlusKlas

Vanochtend hebben we weer hard gewerkt! Na de start met vrij spelen kijken we nog eens hoe de kleren van de Romeinen er ook alweer uitzagen. Wat is het opvallendst eraan? De plooien. Voor sommigen is ‘plooi’ een nieuw woord waar we even bij stil staan. In huis hangen ook dingen die geplooid zijn: gordijnen. We staan er ook bij stil dat er verschil is tussen rijke en arme mensen. De kleding van rijke mensen heeft meer plooien, is meer versierd en rijke mensen dragen ook mooie sieraden.

De volgende opdracht is om op een werkblad op een poppetje in te tekenen hoe de Romeinen eruitzagen. We besteden eerst even aandacht aan hoe je dat eigenlijk doet, plooien tekenen. In de boeken zien we goede voorbeelden. De een na de ander gaat aan de slag. Zelf vond ik dit best een ambitieuze opdracht, maar ze doen het boven verwachting goed. Een kind heeft wel wat extra aanmoediging en instructie (deelopdrachten) nodig. Ieder gaat in eigen tempo en stijl.

Het raaddoosje is grappig omdat we dit keer veel te moeilijk denken: het is rond je kunt ermee spelen (en het is soms gevaarlijk, dat bracht een beetje op een dwaalspoor). Het blijkt een stuiterbal te zijn (binnen kan die dingen kapot maken en je kunt hem hard tegen je hoofd krijgen).

Na het buitenspelen leg ik de werking van Romeinse cijfers uit. Op een klok hebben de meesten die weleens gezien, maar wat is het systeem erachter eigenlijk? Leuk om te zien hoe snel sommigen dat oppikken en ermee aan de slag gaan. We geven voorbeelden van de cijfers en dan mogen de kinderen er zelf sommen mee maken. Dubbel denken: hoe schrijf je de cijfers én wat is de uitkomst en hoe schrijf je die dan weer.

Voor sommigen is sommen maken überhaupt iets nieuws, zij leren vandaag ook nog de tekens + en -. Ieder maakt opdrachtjes die hij zelf verzint en dat gaat vanzelf op eigen niveau. Sommigen rekenen met duizendtallen en anderen verkennen de cijfers tot 10 (oh nee X).

Nu we de cijfers kennen kunnen we een spel spelen dat de Romeinen ook al speelden: een driehoek met naar boven toe lagen met de waarde van de cijfers 1 tot en met 10 (maar dan in Romeinse cijfers). De kinderen proberen drie blokjes in de driehoek te gooien. Hoeveel is de totaalscore? Een leuke manier van rekenen oefenen en nieuwe kennis toepassen. Dat is niet voor iedereen even makkelijk. Daarna ter afronding nog even een reactiespelletje en dan is de ochtend om.

Hieronder foto’s die als je er een aanklikt een mooie dia-voorstelling maken. In de mail zie je maar een klein deel. Voor de volledige grootte klik hier, je wordt doorgeschakeld naar de website.

Er zijn inmiddels wat nieuwe kinderen gestart, hartstikke leuk! We zitten nog niet vol, sluit je gerust aan.