Uncategorized


kolibrie-avatar

Blog

Blog 04 September 2015

Stevig bouwen met papierstroken, hoe doe je dat?

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen, we gaan weer wekelijks aan de slag met allerlei leuke en interessante onderwerpen. Dit eerste blok gaan we het hebben over architectuur en bouwen.Als gebruikelijk mogen de kinderen eerst zelf iets kiezen om te gaan doen. Er zijn wat nieuwe leerlingen, die kunnen zo even rustig inkomen. Een ouder merkt verbaasd op dat haar kind haar zonder er veel aandacht aan te besteden laat vertrekken, dat is ze niet gewend. Hij is ook zo lekker bezig.

We maken even gezellig kennis met elkaar en tijdens het eten en drinken spelen we het spel met het raaddoosje. We leggen uit dat je handige en minder handige vragen kunt stellen. Als je vraagt ‘Is het een druif?’, weet je maar van één van de duizend dingen die het kan zijn dat dat het niet is. Handiger is het om te vragen ‘Is het fruit?, dan vallen er meer dingen af. Je kunt ook vragen ‘Kun je het eten?, dan weet je zeker dat je het in een heel andere hoek moet zoeken (als het antwoord ‘nee’ is tenminste).

Einde van de ochtend neemt een nieuwe jongen het raadkoffertje mee naar huis met het vaste voornemen er iets héél moeilijks in te stoppen.

We maken een mindmap over architectuur, wat is een architect eigenlijk, en waar moet hij allemaal aan denken? Met wat hulp komen we best ver. We hebben het erover waarom je de keuken niet zomaar kunt verplaatsen (er zijn ‘draadjes’ en leidingen en afvoer). We bespreken plattegronden en nog zowat dingen en dan is het tijd om zelf wat te gaan maken.

De kinderen krijgen papieren stroken. Ze mogen bedenken hoe ze daar een stevig huis van kunnen maken. Ze opperen wat opties maar het blijft slap papier dat omzakt. Een jongen bedenkt ‘driehoek’. Hij is warm, maar komt nog niet tot de ideale oplossing. Dan begint een andere jongen de strook over de lengte door midden te vouwen. Hé, dat blijft die slappe strook ineens rechtop staan! Nu kunnen we gaan bouwen, even goed kijken naar de constructiepunten.

Iedereen enthousiast aan de slag, sommigen komen zelfs zover dat ze een plattegrond in hun huis tekenen (met trampoline in de tuin). Dan staan de ouders voor de deur. Tijd om naar huis te gaan. volgende week verder.