Uncategorized


kolibrie-avatar

Blog

Blog 23 September 2015

Meter, vierkante meter, schaal, bij bouwen komt van alles kijken

Het onderwerp architectuur heeft veel kanten. Vandaag hebben we het gehad over maten. Vroeger hadden ze heel andere manieren om te meten dan nu, toen gebruikten mensen hun lichaam daarvoor. Je kon een duim, een el, een voet van iets kopen. Een kind leerde ons dat er ook een ‘spanne’ was, dat is de afstand tussen puntje duim en puntje pink. Toen leerden we nog een nieuwtje van een meisje: als je met één hand de grond raakt en de andere in de lucht steekt, is die afstand hetzelfde als je totale lichaamslengte. Dat willen we weleens uitproberen. Daar gaat iedereen, hand op de grond, hand in de lucht, hoogte bepalen, gaan staan en kijken of die hoogte klopt. Nou, dat was behoorlijk nauwkeurig, ook bij de juf.

Omdat niet iedereen dezelfde lichaamsmaten had, zijn er op een gegeven moment afspraken gemaakt over maten. Vandaar dat we nu de meter hebben. Er is een vierkante meter op de grond getaped om te zien hoe groot dat ongeveer is.

We gaan het hebben over ‘schaal’. De kinderen hebben het woord al op het bord zien staan en vinden het maar raar. We gaan toch niks met fruit doen? Schaal is zo’n woord dat twee dingen kan betekenen, het betekent ook dat je iets een aantal keer kleiner tekent dan het echt is.

Als voorbeeld teken ik op een ruitjespapier een slaapkamer: 3 hokjes bij 5 hokjes. Dan relateren we dat aan de vierkante meter: drie van die vakken de ene kant op, en vijf de andere. Dat is best een heel grote kamer! We tekenen er nog even een bed van 1×2 bij, dat past makkelijk in die kamer. Wel leuk om thuis eens te meten hoe groot je kamer eigenlijk is. Een meisje meldt dat haar kamer precies zo breed is als haar vader als hij op zijn zij ligt :).

Daarna krijgen de kinderen zelf een blad met cm-hokjes, daarop mogen ze een tekening voor een te bouwen bouwerk maken. De bouwblokjes zijn ongeveer 3x zo groot als de hokjes op het papier, dus het bouwwerk wordt ongeveer 3x zo groot als je je aan de tekening houdt. Ze hebben er zin in.

Sommigen pakken helemaal op wat de bedoeling is, en tellen vakjes uit. Anderen vinden dat lastig en gaan een beetje los van hun tekening bouwen. Een meisje ontdekt dat het in het echt wat anders werkt dan ze had ingeschat en verandert de functie van een kamer. Niet iedereen krijgt het af, volgende week verder!

Overigens lazen we een erg leuk boek: Hutje Mutje van Julia Donaldson. Over een vrouwtje dat haar huis te klein vindt en de raad krijgt dieren in huis te halen. Dat werkt helemaal niet! Vervolgens doet ze alle dieren weer naar buiten en ervaart ze een zee van ruimte. Leuk om over na te praten, wat er nou precíes gebeurd is. Bovendien zitten er erg veel woordgrapjes in die soms pas in tweede instantie opvallen. In fijn rijm, lekker om een aantal keer te herhalen, ook bij deze kinderen.

Klik hier als je de blog in de mail krijgt en de foto’s in volle grootte wilt zien.