Deze ochtend gaan we eens kijken hoe scholen er eigenlijk uitzien. Er blijken een heleboel verschillende te zijn als je er eens bij stilstaat. Ik heb een powerpoint gemaakt met een selectie afbeeldingen en we begeleiden de kinderen in het kijken, want dat is niet iets dat je vanzelf doet. Zeker op die leeftijd zijn dingen gewoon zoals ze zijn, je neemt ze als geheel en denkt niet na over de details waaruit ze zijn geopgebouwd en en het effect daarvan op het geheel. Bovendien ligt de focus (terecht!) in eerste instantie op het plein, of dat leuk is ingericht en of je daar goed kunt spelen. De laatste dia is er een met een perfecte combinatie: er blijkt een school te zijn met een glijbaan vanaf de eerste verdieping, hoe gaaf is dat?
We kijken naar kleur- en materiaalgebruik, vorm en grootte van kozijnen, de vorm van het gebouw zelf, of je kunt zien dat het een basisschool is. Het blijkt dat niet iedereen hetzelfde mooi vindt.
Daarna maken we samen een ‘programma van eisen’ van een droomschool. Het is het einde van de ochtend en sommigen zijn toe aan actie, dus dit onderdeel moet er een beetje snel doorheen. Er wordt vooral meubilair genoemd. Toch komen we ook bij praktische dingen als deuren, ramen en wc.
Overigens hebben we eerder op de ochtend een grote echte ontwerptekening van mijn eigen huis bestudeerd, de kinderen vinden het echt interessant. We hebben het ook over vooraanzicht, zijaanzicht en achteraanzicht en het feit dat als je de ene kant ziet, je de andere kant dus niet ziet, zet de kinderen aan het denken of dat echt altijd zo is, ook bij 3d-plaatjes.
Zo’n tekening is natuurlijk op schaal, en zo komen we ook nog even op maten, en hoe groot is nou eigenlijk een meter en wat betekent eigenlijk een ‘m’ met zo’n 2-tje erboven, dat gaat over oppervlakte. We pakken het lange meetlint en meten hoeveel meter de klas is. Dit onderwerp is een les op zich waard.
De kinderen ontwerpen uiteindelijk een school die ze fijn vinden, ieder op eigen niveau, sommigen meer plattegrond-gericht (en zelfs een kloppende aansluiting van een benedenverdieping met een bovenverdieping).
De les liep een klein beetje anders dan we hadden gepland, misschien hadden we er meer uit kunnen halen, dachten we later. Maar teruglezend is er toch wel een boel aan bod gekomen en laten we een bepaalde invulling mogelijk later nog op een andere manier terugkomen.
Voor een fotoindruk kijk je hieronder. Als je deze blog per mail krijgt kun je hier klikken om de foto’s op volle grootte te bekijken.