Vandaag willen we werken met overeenkomsten en verschillen. Juf Elly en ik gaan naast elkaar staan. We beginnen wat dingen te benoemen die we ‘hé!’, hetzelfde hebben. Algauw doen de kinderen mee en zien steeds meer dingen die we hetzelfde hebben maar ook dingen die anders zijn. Alle kinderen doen echt enthousiast mee en vinden het veel leuker dan ik had ingeschat. We hebben een ander shirt aan, maar op beide blijken dan weer wel bladpatronen te staan, dat soort dingen.
Het is wel duidelijk dat ze nu weten wat overeenkomsten zijn, en wat verschillen. Tijd om zo naar technische dingen te kijken. Ze krijgen per paar een blad met daarop de afbeelding van twee apparaten. We laten de kinderen die nog niet kunnen schrijven een partner kiezen die dat wel kan en ze gaan aan de slag. Leuk om ze te zien samenwerken. En ze bedenken goede dingen!
Als iedereen klaar is, mogen ze hun ideeën vertellen aan de klas. Zo wordt presenteren steeds gewoner. Een notoire weigeraar tot nu toe steekt zijn vinger op en gaat meteen als eerste staan met zijn samenwerkvriendje, zo maar, zonder spoor van zenuwen en zelfs met een lach doet hij verslag. Mooi.
Dat is niet het enige mooie dat is gebeurd, we hebben ook nog een goede filosofie-sessie gehad over de vraag wat kun je maken. En heel leuk buiten gespeeld. En lekker kliederen met proefjes in potjes met water en krijt.
Hieronder de fotogalerij. Als je deze blog per mail krijgt, klik hier om de foto’s goed te kunnen bekijken.