We hebben weer twee nieuwe kinderen die komen wennen, het is leuk om te zien dat ze het naar hun zin hebben en later te horen dat ze vol energie thuiskwamen. Wat staat er allemaal op het programma vandaag?
Om te beginnen hebben we een tijdlijn gemaakt over duizenden jaren, daar gaan we de uitvindingen aan ophangen waarvan de kinderen de datum hebben opgezocht. Ze moeten een beetje inschatten waar de verschillende tekeningen precies moeten komen hangen. Bij het vuur smokkelen we een beetje, want dat is zó lang geleden!
We hebben ook een jarige vandaag en hij heeft wel een heel leuke traktatie: een treintje van cake! We smikkelen ervan.
Voor vandaag hebben we een activiteit die een beroep doet op de motorische vaardigheden en ook op het vermogen om een werktekening t lezen en om te zetten naar de juiste uitvoering. We gaan vliegtuigjes vouwen. En het zijn best lastige, geen dingetjes die je zo even in elkaar zet. Dat is mooi want zo lopen de kinderen tegen grenzen aan en is het handig om hulp te vragen. Eén jongen is overmoedig en wil perse een heel moeilijk model maken. Hij mag het proberen, maar hij is gewaarschuwd…. Inderdaad blijkt dat een brug te ver.
Daarna het leukste stuk, uitproberen! De vliegtuigjes zwieren en zwiepen door de lucht! We hebben allemaal twee modellen gemaakt. Ze vliegen verrassend goed (vandaar de onscherpe foto, niet bij te houden), hoewel we ook merkten dat hóe je gooit ook uitmaakt. We organiseren het gebeuren en iedereen mag allebei zijn vliegtuigjes gooien vanaf een vast punt.
Zie hier een voorbeeld:
Op het einde nog een spelletje ‘welke uitvinding heb ik op mijn rug?’, we bedenken een voorwerp dat we opschrijven en op de rug plakken. Het kind moet raden wat het is. Dat blijkt behoorlijk moeilijk, we geven veel hints.
En dan is de ochtend om!
Als je deze blog als mail krijgt kun je de foto’s in dat bericht niet goed bekijken, klik even door naar de website.