Ik kon het bijna niet geloven, maar: Ja, deze uitspraak wordt nog steeds gedaan. Door een moeder in dit geval. Ik ga ervanuit dat de dochter slecht scoorde voor wiskunde. Een krachtiger manier om ervoor te zorgen dat het meisje slechte cijfers blijft halen is bijna niet te bedenken.
Vanuit welke overweging doet iemand zo’n uitspraak? Hij is op verschillende manieren heel fout.
Om te beginnen is er fysiologisch geen enkele grond om ervan uit te gaan dat geslacht enige invloed heeft op de aanleg voor het oplossen van wiskundige problemen.
Wat wel van grote invloed is, is welke overtuigingen je hebt. Deze moeder ging er al van uit dat meisjes niet goed zijn in wiskunde. Ze zal weinig moeite hebben die overtuiging op haar dochter over te brengen. Misschien is het bedoeld als een soort troost: slechte cijfers? je kunt er niets aan doen. En dat is precies waar de schoen wringt: je kunt er WEL iets aan doen!
We hebben het dan over ‘mindset’. Overtuigingen die (leer)gedrag bepalen.
Een ‘fixed mindset’ gelooft dat intelligentie vaststaat, je bent ergens goed in, of niet. Het gevolg van deze mindset is dat je ook denkt dat je inspannen geen zin heeft. Sterker nog, vaak denken mensen met deze mindset dat inspanning en fouten signalen zijn van domheid. En dom moet vermeden worden. Binnen deze overtuiging doe je alleen acties die jouw talent bevestigen, zelfs los van of je er plezier in hebt!
Binnen deze overtuiging ga je uitdagingen uit de weg. Je zit gevangen in je eigen comfortzone en huidige resultaten worden niet verbeterd. Onderpresteren is het gevolg.
Onderzoek heeft aangetoond dat hersens plastisch zijn en blijven en dat je dus je hele leven vaardigheden kunt leren die je voorheen nog niet beheerste. Hoe? Nou gewoon door aan te pakken en te oefenen en door te zetten en in jezelf te geloven. En jezelf toestaan fouten te maken zodat je beter kunt worden.
Als je overtuigd raak van de mogelijkheden tot ontwikkeling is er sprake van een ‘growth mindset’. Die zorgt ervoor dat je uitdagingen aan wilt gaan, dat je aan de slag gaat.
Die zorgt ervoor dat je je als meisje niets hoeft aan te trekken van ideeën dat wiskunde meer voor jongens is dan voor meisjes. (Op internet zag ik dat je T-shirts kunt kopen met de tekst I’m too pretty to do math’ Duh!).
Voor alle meisjes (en jongens) hier een leuke wiskundesite: http://www.wiskundemeisjes.nl/ . Hier verkopen ze tenminste T-shirts met ‘Math Girls Rule’.
Meiden zet hem op, met wiskunde en met andere vakken! Laat je niet in de luren leggen door beperkende overtuigingen!
En wij als ouders, leerkrachten en docenten, laten we meisjes de boodschap geven dat ze net zo’n grote rol kunnen spelen in het wiskundige- en bèta-veld als de jongens.
Meer weten over mindset en andere factoren die leren beïnvloeden? In de Clever Kids Training leer je beperkende gedachten aan te pakken.