Vandaag doen we proefjes met plangtaardig materiaal: appel en rode kool. Beide proefjes hebben met kleur te maken. We halveren een appel. De ene helft leggen we weg, de andere helft schaven we klein. Dan gaan we voorspellingen doen, wat zou er gaan gebeuren met de appel? Een kind vermoedt dat het gaat verrotten. Hoe dan? Het gaat bruin worden. Welke helft? Ze kiezen voor de hele helft. We zetten het bord een tijdje weg.
Dan gaan we aan de slag met de rode kool. Die gaan we ook schaven. Hij is een beetje groot om in zijn geheel vast te houden bij het schaven dus ik snijd er een stuk af. Dat levert bij een rode kool altijd een mooi plaatje op waar enthousiast op gereageerd wordt. Nu is ook duidelijk te zien dat de kool bestaat uit vele bladen die elkaar overlappen. Iedereen aan de beurt om te schaven, schaafsel in een potje, water erbij gieten, wat gebeurt er: het water wordt diep en diep paars. Hoezo rode kool? Daarna gaan we er azijn bij gieten. Wat hadden we ook alweer verwacht dat er zou gebeuren? We hebben opgeschreven dat het donkerder of lichter zou worden, maar wat we zien: het wordt roze! Een jongen merkt op dat we dit kunnen drinken. Druist een beetje tegen het gevoel in, maar hij heeft gelijk, rode-kool-water met een scheutje azijn. Wat stoer, ze proberen het allemaal. Er wordt verder geëxperimenteerd met veel en weinig azijn, we krijgen een mooi kleurenpalet in de glazen. Wonderlijk! En als we er volgende week soda bij doen, schijnt er weer wat te gebeuren…
Op een gegeven moment ontdekt een jongen de appelhelften: kijk! Precies andersom dan we hadden verwacht, het geschaafde stuk is helemaal bruin geworden, het hele stuk nauwelijks.
We lezen samen Slimme Gust, een prentenboek over een kleuterjongetje dat anders denkt dan de andere kinderen. In plaats van de juf na te zeggen als zij fiets, bus, auto zegt, roept hij bijvoorbeeld vliegtuig, boot, helicopter! Heel grappig om dat met deze kindren te lezen, ze moeten er erg om lachen en begrijpen precies wat er gebeurt. Een leuke aanleiding om eens te informeren hoe ze zelf een en ander ervaren in de klas.
Kijken hoe het was? Klik hier voor foto’s.