Hoogbegaafde kinderen die de kans krijgen om te versnellen, zijn jonger dan gebruikelijk als ze doorstromen naar het middelbaar onderwijs. Een 10-of 11-jarige komt terecht tussen 12-jarigen. Veel mensen maken zich zorgen over de effecten hiervan, hoe zal het het kind sociaal vergaan, is er wel aansluiting, de pubertijd, wat gaat die doen?
Voor veel mensen een reden om bij voorbaat al tegen versnellen te zijn.
Zelf ben ik moeder van zo’n kind. Een jongen die (gelukkig!!) werd doorgetoetst toen hij in groep 6 getest werd en een IQ van 145 bleek te hebben. Dit had twee gevolgen: ik kreeg een blij kind thuis in plaats van een dodelijk vermoeid kind, en er werd duidelijk dat hij groep 8-stof al beheerste.
Dan ga je nadenken over de stof die school dan aan kan bieden. Als de basisschoolstof al klaar is, wat doe je dan? Middelbare schoolstof geven? Als je dat doet, kun je dan niet net zo goed naar de middelbare school gaan? Ingewikkeld. Het plan was in ieder geval om groep 7 en 8 in één jaar te doen. Bij een open dag van een te starten Leonardo middelbare school hebben ze even met onze zoon gepraat en voorgesteld meteen volgend jaar bij hen te starten. School is meer dan leren alleen, was mijn eerste gedachte. Maar het ging om Casper, hij moest het gaan doen uiteindelijk. Om die musical gaf hij helemaal niet en naast een goede vriend had hij niet veel binding met de groep.
Ik vertelde hem wat hij kon verwachten op de basisschool: veel dingen zelf uitzoeken in eigen projecten. Op de middelbare: leraren die heel veel verstand hebben van een onderwerp en daarover kunnen vertellen. Nou, dan wou hij wel naar de middelbare school.
Vanuit groep 6 naar het voortgezet onderwijs, twee leerjaren overgeslagen. Bijzonder en iets wat anderen ‘nooit zouden doen’. Maar gegeven de omstandigheden een logische stap waar we nog steeds achter staan. Af en toe vraag ik het Casper nog eens: hebben we dat toen goed gedaan? Het antwoord is steeds ‘ja’.
Gisteren ontmoette ik een moeder van een zojuist versneld kind, net gestart op de middelbare. Ze had een heel ander kind (in positieve zin) in huis, ze was helemaal gelukkig.
Ook uit onderzoek blijkt dat versnellen in zijn algemeenheid positief werkt voor kinderen, ook op sociaal gebied. Wie hier meer over wil lezen: http://www.eduratio.be/nd20.html , hier staat het allemaal op een rij.
Hoe ging dat eerste jaar op de middelbare school? Wat vond hij ervan? Daar schrijf ik een volgende keer over.
Heb jij ook ervaring met versnellen? Hoe is dat bevallen, waar ben je tegenaan gelopen? Deel jouw ervaring hieronder.