Wie zaait zal oogsten zeggen ze. Of we bonen en erwten gaan oogsten weet ik niet, maar blijdschap en verwondering zijn alvast ons deel als we de resultaten in de potjes van de kinderen zien. er groeien al echte plantjes! Met geweldige wortelstels. Het meisje met de grootste plantjes vertelt dat die van haar bij de verwarming staan. Het zou dus kunnen zijn dat dat groeibevorderend werkt. We ontdekken dat de meeste gewelde bonen het gek genoeg niet zijn gaan doen, een enkele droge boon wel. De kinderen hadden een notatieformulier om bij te houden hoe de de plantjes van dag tot dag groeiden en op te schrijven hoeveel cm de wortel en de stengel iedere keer waren.
We bekijken en bespreken wat we zien in de potten. In mijn eigen pot gebeurt ook iets grappigs, bij het linzensoep maken is blijkbaar een linsje in de pot gevallen en daar komt nu ook een steeltje uit. Wat eet zo’n plantje eigenlijk. Elen kind zegt zichzelf, maar komt er ook niet zo goed uit hoe en wat. Gelukkig hebben we een boek, daarin kunnen we de duidelijke groeistadia terugzien en er wordt uitgelegd wat er gebeurt.
Extra blij met het boek, want we hebben allemaal filmpjes verzameld maar kunnen geen ervan laten zien wegens falende apparatuur. Frustrerend want we hebben speciaal een televisietoestel geïnstalleerd en een laptop geregeld. Er moet even iets anders. Een kind vertelt een raadsel: het is een neus maar zit niet aan je hoofd, rara wat is dat? Naar aanleiding daarvan gaan we op zoek naar meer dubbelwoorden. Er zijn er veel die met je lijf te maken hebben!
Verder ook een microscoop in de klas en plantstukjes en klare preparaatjes bekeken. Was wel aardig maar viel een beetje tegen omdat het lastig scherpstellen was en de kinderen toch niet zo’n beeld hebben van wat ze zien. En het moet heel erg om de beurt. Ben nu wel geïnteresseerd in zo’n microscoop die meteen een digitale weergave op scherm geeft.
Foto’s hier