Vandaag gaan we ons spel afmaken, er moeten nog hokjes genummerd worden en wat afrondingsdingetjes en dan is het zover: we gaan het zelf uitproberen!
Maar voor het zover is speel ik met de eerste die binnenkomt het spel De Geheime Gang, een samenwerkingsspel met memory-insteek. Maar dit spel is spannender, want je kunt ook klokken omdraaien die ervoor zorgen dat je minder tijd hebt om je opdracht uit te voeren: erachter komen welke kostbaarheden niet of juist wel gestolen zijn uit het huis.
Op het einde moet je raden welke dingen de boeven verborgen hebben in die geheime gang. Hoe meer memory-setjes je hebt verzameld, hoe beter je kunt raden. Het is een leuk spel, op een gegeven moment doet iedereen mee. Maar het is ook een spannend spel,
er haakt een kind even af: ‘ik doe even niet meer mee’ en hij loopt weg. Hij komt weer terug, ‘ik blijf wel kijken’, de aantrekkingskracht is groter.
Maar dan ons eigen spel! We nemen blokken als pionnenen beginnen met de dobbelsteen. Een jongetje ziet het niet zitten om mee te doen, we laten hem even. Iedereen komt meteen op een hokje met een moeilijke som! Voor de juffen wordt een passende moeilijker som bedacht en het antwoord gecontroleerd op de reuzen-rekenmachine. Pff, gelukkig, goed! Anders moesten we mooi de lange omweg nemen.
Een meisje heeft achter elkaar ontzettende pech, alles zit tegen, ze valt van de wiebelbrug, komt in de gevangenis, ze gooit alleen maar lage cijfers en nog zo wat van die dingen. We prijzen haar de hemel in dat ze zich niet laat kisten.
De jongen die niet mee wilde doen wordt aangesteld als assistent van de juf. Hij mag de dobbelsteen gooien en de pion verzetten en gaat al gauw zelf op in het spel. Grappig, als hij op nummer 49 komt zegt hij meteen dat we op de helft zijn van het ravijn waar je in kunt vallen. Die is inderdaad op hokje nummer 98. Zoals zijn vader later zegt: cijfers zijn zijn vrienden.
Als de ochtend om is schrijven we op waar iedereen gebleven is in het spel, want het is nog niet uitgespeeld. Dat doen we volgende keer, maar dan gaan we ook verder met het thema waar we vandaag al een mindmap van gemaakt hebben, planten en groei.
Klik hier voor foto’s van de ochtend. Ben je enthousiast, geïnspireerd, heb je suggesties? Laat een reactie achter in het veld hieronder!