We gaan vandaag een proef doen uit een pakket, een van de jongens heeft het meegebracht ‘Clear Water Science’. Het heeft een gedetailleerde gebruiksaanwijzing in het Engels, dit is een proef waar ik thuis al even naar gekeken heb. Er wordt een torentje gebouwd met elementen waarin materiaal van verschillende korrelgrootte. Door zelfgemaakt verontreinigd water te maken en erdoorheen te laten sijpelen zien we met eigen ogen hoe zuiverend dit systeem werkt.
Het was lol om zelf onze eigen variant van verontreinigde vloeistof maken, leek wel heksensoep.
Het volgende wat we doen is machines ontwerpen. Bedenk een machine die iets kan of doet. Laat zien hoe hij werkt, en hoe hij aan stroom komt. Hier moet stevig de creatieve intelligentie aangesproken worden en dat is voor sommigen best heel lastig. We geven ze ondersteunende vragen en kijken ter inspiratie een filmpje van een geweldige maar nutteloze machine: The amazing Do Nothing Machine.
Uiteindelijk komt iedereen op gang. Aan het einde van de ochtend staan de volgende ontwerpen op papier: een machine die tekeningen voor je maakt, er is een knopje waarmee je ook nog kunt kiezen voor inpakken, een kappers- en kledingmaakmachine, een electrische schildpad die diamant kan maken, een kauwgomballenmachine en een stroomvoorziening die de zon gebruikt, gekoppeld aan een apparaat dat muziek maakt. Oh ja, en heel belangrijk: een medicijnmachine die volautomatisch werkt.
Uiteraard moeten de kinderen tekst en uitleg geven bij hun ontwerp, ze mogen hun werk presenteren. Voor sommigen is dat ver buiten hun comfortzone. Wat een overwinning dat iedereen het toch doet! Voor (veel) foto’s klik door naar Facebook.