We reizen af naar Schiedam, daar staat een museum met een heel mooie collectie en heel leuke lessen! We gaan erheen om te filosoferen rond kunst en om zelf iets te maken in het atelier van het museum. We hebben er veel zin in!
Na ontvangst vraagt onze begeleidster Liesbeth welke regels er in een museum gelden. Onder andere dat je de kunstwerken niet mag aanraken. Waarom? Ze kunnen kapot gaan en ze zijn uniek, er is er maar één van dus je kunt niet zomaar een nieuw kopen.
We starten vervolgens met te kijken naar een schilderij van Karel Appel. Hij keek naar hoe kinderen schilderen en maakte op die manier een dier dat uit vele dieren bestaat. De kinderen kijken welke dieren er allemaal in zouden kunnen zitten.
Het volgende schilderij heet ‘Wilde Jongen’. We praten erover waarom het zo zou kunnen heten. Er worden verschillende dingen genoemd, bv. omdat hij geen vader of moeder meer heeft en in een kindertehuis woont. Wanneer ben je wild? Sommige dieren zijn wild. Die kun je temmen. Kun je mensen eigenlijk ook temmen? Jaha. Door straf of veel werk te geven. Een meisje geeft aan dat zij wild is omdat ze ADHD heeft. Kun je jezelf temmen. Nee. Of door te gaan slapen. Hoe zou het ADHD-meisje zichzelf kunnen temmen. Door zelf te denken dat ze geen ADHD heeft, door te denken dat ze rustig is. Maar zij geeft aan dat dat niet kan: ‘omdat ik de hele tijd afgeleid word en dan kan ik niet denken’.
Er komen nog andere kunstwerken en andere vragen aan bod. De kinderen mogen met handschoentjes aan in een kunstwerk. We nemen plaats bij een werk van Schoonhoven. Het is gemaakt met reliëf dat zorgt voor schaduwen. Is het belangrijk dat een schilderij een naam heeft? Waarom denk je van wel? Bv. omdat je dan weet wat het voorstelt. Maar als een schilderij geen naam heeft dan kan iedereen zelf bedenken wat het voorstelt.
De kinderen krijgen de opdracht om voor het werk een naam te bedenken. Ze verzinnen prachtige namen, ‘Doolhof waar je niet door kunt lopen’, ‘Het lastige doolhof of de honderden trappen’, ‘Hobbelpad’, ‘Schaduwla’.
Als afronding maken de kinderen een 3D-kunstwerk van karton, dat ze à la Schoonhoven helemaal wit verven. Een heel leuke opdracht met heel mooie resultaten! Zien? Op Facebook vind je foto’s.
Het Stedelijk Museum Schiedam, echt een aanrader om een keer te bezoeken!