Verslag van vrijdag 19 januari 2018
- Spaans: voorstellen in het Spaans, actueel door nieuwe leerling, huiswerk nagekeken, in groepjes een oefening over landen besproken. Huiswerk: de prueba in het werkboek blz. 25 maken. zo kunnen de kinderen (en wij) zien of ze hoofdstuk 2 goed beheersen.
- We gaan het over hersenen hebben, de kinderen maken een mindmap waar ze aan denken bij dat onderwerp. Ze lopen een rondje om te kijken wat de anderen hebben en wie wil mag presenteren.
- Hersens zorgen ervoor dat we in actie kunnen komen en handelingen doen (onder andere). In het kader daarvan een reactiespel, ieder krijgt een kaartje met een opdracht die hij uitvoert als daar aanleiding voor is (de handeling van een andere leerling). Luisteren en pret, want je weet niet wat komen gaat.
- Hoe werkt leren, wat gebeurt er in je hersens? Via een metafoor over wegen maken wordt duidelijk dat neuronen nieuwe verbindingen maken bij leren. De metafoor hiervoor is het maken van een paadje in het gras. Eén keer lopen is nog geen pad, maar vaak belopen en gebruiken zorgt voor een steeds betere verbinding, het kan zelfs een snelweg worden. Oefening baart kunst, dus.
- Oefenen met de salami-methode: liever dagelijks ‘een plakje’ in plaats van in één keer de hele worst.
- We oefenen met zijn allen twee Spaanse werkwoordenrijtjes, met bewegen erbij (motorisch geheugen is heel sterk!)
- Ter afsluiting een associatiespel: overgooien en je zegt een woord, de vanger zegt waar dat hem aan doet denken.
Hieronder een foto-impressie van de ochtend. Als je deze blog per mail krijgt en je wilt de foto’s op groot formaat op de website zien, klik hier.