Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 17 May 2017

Hoe zit het eigenlijk, vroeger geen euro’s maar guldens….

Op deze heerlijke dag starten we zoals steeds met vrije keuze, er staan allemaal smartgames en ander spelmateriaal klaar. Heerlijk om wekelijks te zien hoe kinderen elkaar vinden in spel, hoe twee jongens aan het dammen gaan en op een gegeven moment roepen dat ze alleen nog maar met dubbele dammen spelen (alle stenen), hoe er prettig fanatiek Monopoly (het thema is tenslotte geld) wordt gespeeld en zelf krijg ik van een jongen een nieuw spel uitgelegd dat hij al wel kent (om even een paar voorbeelden te noemen).

Na een voorstelrondje voor een nieuw meisje is er op het digibord te zien dat er vroeger guldens waren. De juffen hebben dat nog meegemaakt, wij vonden het heel gewoon dat er f. voor het te betalen bedrag stond. Hoe zagen de vroegere munten eruit? Wie staan erop? Welke munten waren er eigenlijk, en hoeveel waren ze waard? Er is een overzicht waarin je dat mooi kunt zien. Wij hebben het ‘halfje’ niet meegemaakt, maar een kind dat aan het rekenen slaat zegt dat zijn opa dat bijna wel heeft kunnen meemaken. Wat een leuke afscheidsgulden hadden we in Nederland toen hij vervangen ging worden door de Euro (een door een kind ontworpen leeuwtje met vlag in zijn poot). Daarna kwamen de Euro’s, veel gemakkelijker als je op vakantie gaat.

Voor de pauze bespreken de kinderen in groepjes de volgende vragen:

Is geld belangrijk? Waarom wel of niet? Kun je leven zonder geld? Wanneer ben je rijk?

Na het buitenspelen gaan we verder met het ontwerp van de Koli-biljetten. Ter inspiratie liggen er uitvergrote bankbiljetten, een jongen heeft nog wat buitenlands geld meegenomen. Vandaag komt er kleur op, met prachtig resultaat.

Dit onderwerp roept op om ook wat te gaan (koers)rekenen, misschien volgende keer.

Hieronder een fotoverslag van de ochtend. Krijg je deze blog per mail? Klik hier om de foto’s op de website op groot formaat te kijken.