Aanleiding was dat P. heel veel droomt op school en steeds meer ging klagen over te makkelijke saaie werkjes. We hebben haar toen laten testen (ook omdat haar zus al hoogbegaafd getest was en we bij P. de problemen voor wilden zijn) en daaruit kwam dat P. hoogbegaafd is. Dit was voor ons aanleiding om haar meer uitdaging te bieden in de vorm van de Plusklusklas.
P. gaat erg graag naar de Plusklusklas. Op woensdag hoef ik haar niet aan te sporen om zich klaar te maken voor vertrek, in tegenstelling tot de andere dagen. Ondanks dat ze het enige meisje is voelt ze zich erg op haar gemak en heeft ze aansluiting. Ze vertelt niet heel veel uit zichzelf. Pas als ik de foto’s hebt gezien en je blog heb gelezen en dus gerichte vragen kan stellen, komt er meer los bij haar.
Wij merken thuis (en de juffen op school) geen verandering in gedrag bij P. wat betreft de dromerigheid/het vluchten in fantasie en ze is nog steeds vaak moeilijk aan te sturen (in haar eigen wereld en daardoor doet ze niet mee/wat haar gevraagd wordt). Wel heeft ze voornamelijk in de omgang met haar grote zus M. meer zelfvertrouwen gekregen (M. is niet meer de enige bolleboos in huis en dat bewustzijn maakt P. assertiever richting haar zus die regelmatig wat bazig uit de hoek komt).