Kolibrie
stokroos
Title of Image

Reacties op ons plusonderwijs

Voor ons was Kolibrie de ideale oplossing. Vier dagen in de week had onze zoon van vijf regulier onderwijs bij zijn vriendjes in de buurt. En één dag in de week Kolibri met de extra uitdaging die de reguliere school niet kon bieden. Onze zoon keek elke week uit naar deze dag. Hij zat er op het puntje van zijn stoel en zoog alles op. Hij wilde bij Kolibri zelfs niet naar de wc, omdat hij niets wilde missen. De lessen waren mooi opgebouwd, met aansprekende thema’s en bijzondere, leerzame en uitdagende activiteiten. En geleid door bijzonder lieve en energieke juffen! Onze zoon kwam er altijd blij en enthousiast vandaan. Heel fijn!

We merkten dat onze kinderen het niet echt naar het zin hadden op school en dat ze na schooltijd gefrustreerd waren. Na een zoektocht zijn we bij Hilde en Hans uitgekomen.

Onze kinderen hebben genoten van de plusklas op de vrijdagochtend. Het was voor beiden een warm bad om met gelijkgestemden in een klas te zitten. Iedere week met enthousiasme de opdrachten uitvoeren, zelf op onderzoek en uitleggen of wij als ouders het wel begrijpen. Het programma is goed opgezet waardoor de kids op een spelende manier worden uitgedaagd om tot eigen inzichten te komen. Het verschil met de reguliere klassen was wel enorm maar daardoor gelukkig dat dit soort mogelijkheden aanwezig zijn. Tijdens het bezoek aan het Boijmans van Beuningen museum een schilderij beschrijven vonden ze allebei ontzettend leuk. Heel veel dank voor jullie inzet! Een aanrader!

Bespreek wat het beste is voor uw kind

Ik vind het fijn dat I. naar de PlusKlusKlas kan. Hierbij ontmoet ze structureel andere kinderen die ook hoogbegaafd zijn. Ze leert hiervan dat ze niet altijd de uitzondering is, waardoor ze een reëel zelfbeeld kan ontwikkelen. Ze kan sparren met gelijkgestemden, levensvragen zijn hier niet vreemd en I. past zich minder aan dan op de reguliere school. Het is een ‘breek in de week’, een ochtend naar de PlusKlusKlas betekent ook een ochtend minder naar de reguliere klas, wat toch best als zwaar wordt ervaren i.v.m. aanpassen en anders zijn.
Er is in deze klas meer oog voor het gehele kind, incl. alle intense ervaringen die daarbij horen.

Als ouder zou ik niet wachten tot na de herfstvakantie met starten in de PlukKlusKlas. Een kind kan hoge verwachtingen hebben als het bijvoorbeeld naar groep 3 gaat, dit kan voor een hoogbegaafd kind echter erg tegenvallen. ‘Ik kan alle letters al, waarom moet ik die allemaal nog leren?’ De PlusKlusKlas biedt een afwisseling en uitlaatklep voor dit soort ervaringen.

Hier een hele blije moeder 😀🎉. Mijn zoon vond het ontzettend leuk!! Geloof mij dat zegt heel veel! Ik maak K. zelden mee dat hij iets daadwerkelijk ‘leuk’ vindt, laat staan dat hij meedeelt elke woensdag terug te willen komen! Dit maak ik zelden mee, dus ik ben heel gelukkig! Volgens mij heeft hij het gevoel dat hij thuis komt en dat kent hij niet! Dank!
Hij deelde mij mee dat hij zelfs een vriend had gevonden hoe mooi!

Dank dank! Dat dit bestaat!

Wat bedenken jullie toch iedere keer een leuke invulling van de lessen. Super! Ook zo fijn om als ouders wekelijks de blog te ontvangen. Bij de laatste blog bedacht ik me dat het een kunst is om de kinderen zich zo veilig te laten voelen dat ze emoties gaan uitbeelden etc. Kortom, even een berichtje uit waardering.

Ik kan niet wachten op de volgende blog want mijn zoon was weer super enthousiast. Ook is hij weer de hele dag zo gezellig geweest. Het lijkt echt een totaal ander kind dan de andere dagen.
Heel erg bedankt hiervoor. Het doet me zo goed om hem zo gelukkig te zien.

Hilde heeft heel veel kennis over het onderwijs, over hoogbegaafdheid en de combinatie van die twee. Voor deskundige hulp zeker aan te raden.

Zo ook is de PlusKlusKlas geweldig!
Onze dochter heeft met heel veel plezier 1 1/2 jaar in de PlusKlusKlas gezeten. Ze zal de de juffen, thema's en andere leerlingen uit de groep onwijs missen!

Ze ging er naar toe als uitgeblust vogeltje en van af dag 1 bloeide ze op. Ik had weer een vrolijk meisje met energie. Top!

Dank je wel Hilde!

De ochtend was voor onze zoon een enorm succes! Zelden hoor ik hem de gehele dag zo positief over iets wat hij meegemaakt heeft. Hij vond het fantastisch. Leuke verhalen over de tijdmachine en vliegtuigen.

Bepaalde situaties geven onze zoon de 'ruimte' om dieper en verder te denken. Deze ervaring vormde voor hem duidelijk zo'n stimulance. Op de weg terug naar huis kwam hij tot rust waarna de rest van de dag vol zat met bijzonder wijze inzichten. Deze ontwikkeling toonde mij dat het een goede beslissing was hem in een plusklas te plaatsen. Hoop dat dit zich voortzet!

M. is bij de Plusklusklas terecht gekomen omdat ze had aangegeven graag vaker met andere slimme kinderen om te willen gaan (nav een dagje uit met andere hb-kinderen). Op deze dagen bloeide ze helemaal op, kreeg ik een heel ander kind thuis. De proefjes die gedaan werden, de excursies (ze zoekt nog steeds naar dieren in slootjes), en ook het contact met gelijken. Ze had graag gewild dat de Plusklusklas 4 dagen was en maar 1 dag gewone school :-).

Volgens mij heeft onze dochter het wel naar haar zin gehad. Ze heeft er vrijwel niets over verteld, maar dat ben ik wel gewend :D. Ze kwam als een stuiterballetje thuis, vol energie.

Na een ochtend PlusKlusKlas:

Hij heeft heel veel verteld! Dat doet hij normaal nooit, dus wij vonden dat heel opvallend en erg leuk. En hij wil graag komende woensdag en alle woensdagen daarna weer.

Als moeder van een jongetje van 7 jaar zijn we op de open middag wezen kijken ( nu ongeveer een jaartje geleden) van Kolibrie Talent Coaching. Om zo eens te horen hoe het er is en ook voor mijn zoontje om te kijken hoe het er gaat. Hij vond de open dag erg leuk en wilde wel vaker gaan.

De reden waarvoor we zijn gaan kijken is dat onze zoon een bijzondere jongen is en een vorm van autisme heeft, waar op zijn school wel aandacht voor is. Om ook zijn intelligentie te blijven prikkelen vond ik de PlusKlusklas een hele mooie en belangrijke aanvulling op het geheel. Mijn zoontje verveelde zich snel en had lastig gedrag op school. Wat ik zelf zag was “kinderlijk gedrag”. De medewerking van school was snel gekregen ( hij was ook al getest op zijn leervermogen).

Hij gaat nu ongeveer een jaartje naar de PlusKlusklas en het is langzaam steeds beter gegaan met hem. Op school doet hij goed mee met de lessen en ook de ochtend PlusKlusklas zorgt voor de nodige uitdagingen en ervaringen, wat voor hem wel wat lastig blijft zijn de “vrije momenten”.

Als hij van zijn ochtend PlusKlusklas terugkomt vertelt hij enthousiast, alleen wel beknopt en daarom is het ook zo leuk om dan samen met de juffen “Hilde en Elly” te kijken wat ze samen hebben gedaan. Ik vind het zelf heel bijzonder om te zien wat ze hebben gedaan; zoals de Archeologie lessen, waarin ze aardewerk aan elkaar hebben gelijmd en het dan weer opgezocht in de boeken om te zien hoe oud/ jong de vondst is. En de vondsten die ze in de zandbak hebben gevonden ( erin gestopt door de juffen).De lessen over bouwen en het bezoek van een architect vond hij erg leuk. ”De ruimte tussen de muren zouden thuis wel leuke verstop plekken zijn!” Ook het menselijk lichaam en de tekeningen ervan door de kinderen gemaakt, daar was ik ook zo trots op. Ook mocht ikzelf als moeder mee (als extra vervoer) naar het Reinier de Graaf ziekenhuis, waar we een echte nier hebben gezien en hoe de stukjes van organen in het laboratorium werden bereid. Het werd ook heel duidelijk uitgelegd en laten zien hoe het zit met DNA in je lichaam. De kinderen vonden het bijzonder leuk en keken vol aandacht, ook mijn zoon!

Ik ben een trotse moeder en vind het bijzonder dat mijn zoon deze ervaring van de PlusKlusklas mee mag maken.

Onze dochter (7) heeft een hele module over archeologie bij Hilde gevolgd. Nadat op school (groep 3) was gebleken dat ze nogal voorliep op de rest van de kinderen en haar humeur thuis vaak wensen overliet kwamen we in contact met Hilde. Bij haar vonden wij als ouders een klankbord voor onze vragen en zorgen. Na een paar keer telefonisch contact, hebben we onze dochter opgegeven voor de laatste module van het schooljaar. Op school kon de juf ons daarin goed steunen en we kregen makkelijk dispensatie voor 8 woensdagochtenden. Toen we onze dochter vertelden, dat ze op de woensdagochtend naar Hilde mocht, was ze dolblij. In de klas vertelde ze, dat ze daar extra les kreeg, er waren wel wat jaloerse blikken, maar de klas pikte het erg goed op. Onze dochter heeft genoten van de kleine groep en de aandacht die ze kreeg. De opdrachten waren erg aan haar besteed, vaak wilde ze er thuis nog aan verder werken. Ze zat vol verhalen over opgravingen en skeletten, tijdslijnen en geschiedenis. Ze moest een keer kiezen, feest op school of naar Hilde. Makkelijk zat, het werd Hilde. Deze woensdagochtenden hebben haar de motivatie gegeven om de andere dagen weer naar school te gaan, want dat was soms best lastig. En ook haar juf, die haar altijd al erg steunde, heeft gezien hoe ze van deze lessen opknapte. Ze werd blijer en weer enthousiast over dingen. Heerlijk om je kind weer gelukkiger te zien!

Van tevoren had hij gezegd dat hij alleen maar even met mij wilde gaan kijken, maar zéker geen spelletje zou gaan doen.
En toen bleef hij 2 1/2 u plakken.....!?!
R. is razend enthousiast over jullie lessen. Hij zegt dat het zo jammer is dat het zoveel dagen duurt voordat het weer woensdag is. Fijn dat hij het zo naar zijn zin heeft.

O. vertelde vanaf begin groep 1 dat hij niets leerde op school. Hij had duidelijk een voorsprong en had interesse in lezen, getallen en de wereld/heelal etc. We merkten dat hij in zijn normale klas niet altijd zijn ei kwijt kon, maar dat hij zich goed kon aanpassen - onderpresteren lag op de loer. Hij vond aansluiting door heel grappig te doen. We dachten dat het goed voor hem zou zijn als hij wat meer uitdaging zou krijgen. Om te kijken of dit inderdaad zo was, hebben we hem deel laten neem aan de plusklusklas. Als 'experiment' of ons gevoel klopte.

Dat bevalt goed. Onderweg naar de klas gedraagt hij zich al anders. Hij gaat zich al richten op het andere 'niveau' waarbij hij niet de clown uit hoeft uit te hangen, Hij kan er lekker nieuwsgierig zijn. Het is soms ook moeilijk. Dat is hij niet gewend. Erg leerzaam. Ook van de oudere kindjes leert hij, hij is niet meer vanzelfsprekend de beste. Wat soms ook wel een oncomfortabel gevoel geeft. Aan het eind van de les wil hij niet mee. Hij wil om 16.00 uur opgehaald worden :) ipv 12.00 uur.
Na school heeft hij veel praatjes en als ik bijv door de stad fiets met hem merk ik dat hij meer dingen weet over bijv. architectuur, bouwen, hij let op details.

Ik vind het zelf een prettig idee dat hij in ieder geval 1 dag in de week veel dingen leert en waar hij dingen mag ontdekken. Het voelt goed en we gunnen hem dit.
O. zit nu lekker in zijn vel, dat varieerde voorheen nogal eens door diverse redenen.

Zijn school staat er volledig achter en het was geen probleem om hem 1 ochtend in de week te missen daar.

Aanleiding was dat P. heel veel droomt op school en steeds meer ging klagen over te makkelijke saaie werkjes. We hebben haar toen laten testen (ook omdat Mira al hoogbegaafd getest was en we bij P. de problemen voor wilden zijn) en daaruit kwam dat P. hoogbegaafd is. Dit was voor ons aanleiding om haar meer uitdaging te bieden in de vorm van de Plusklusklas.

P. gaat erg graag naar de Plusklusklas. Op woensdag hoef ik haar niet aan te sporen om zich klaar te maken voor vertrek, in tegenstelling tot de andere dagen. Ondanks dat ze het enige meisje is voelt ze zich erg op haar gemak en heeft ze aansluiting (vooral bij Onno). Ze vertelt niet heel veel uit zichzelf. Pas als ik de foto's hebt gezien en je blog heb gelezen en dus gerichte vragen kan stellen, komt er meer los bij haar.

Wij merken thuis (en de juffen op school) geen verandering in gedrag bij Priti wat betreft de dromerigheid/het vluchten in fantasie en ze is nog steeds vaak moeilijk aan te sturen (in haar eigen wereld en daardoor doet ze niet mee/wat haar gevraagd wordt). Wel heeft ze voornamelijk in de omgang met haar grote zus M. meer zelfvertrouwen gekregen (M. is niet meer de enige bolleboos in huis en dat bewustzijn maakt P. assertiever richting M. die regelmatig wat bazig uit de hoek komt.

De aanleiding was de vraag van T. zelf. Hij gaf aan dat hij het “saai” vond op school. Te weinig persoonlijke aandacht ook.
Ik ben toen gaan internetten en op een zaterdag bij de TU op een expats voorlichtingsdag geweest. Daar heb ik met jullie kennisgemaakt.
De ervaring tot nu toe is positief. T. gaat met een goed humeur en komt enthousiast thuis en vertelt dat hij de hele ochtend spelletjes heeft mogen doen. Iedere woensdag een andere activiteit vindt hij stimulerend.
Met de andere kinderen is meer aansluiting.
Ander gedrag kan ik niet echt ontdekken bij T. Ik legde deze vraag aan hem zelf voor en toen zei hij dat hij betere ogen erdoor kreeg omdat hij veel moest opzoeken in boeken met kleine lettertjes.
Met de communicatie met school gaat het prima. Zijn eigen juf wordt door jullie (en door mij) op de hoogte gehouden en ze vindt het voor T. erg fijn dat hij een andere uitdaging mag ontdekken.
Ze gunt het hem zeer.