Kolibrie
stokroos
Title of Image

Durven is even je evenwicht verliezen, en niet durven is uiteindelijk jezelf verliezen. Kierkegaard
Je weg vinden
Voor je ligt het onbekende
Je leert het nooit kennen als je niet gaat
Til een voet op en zet hem voor de andere
Als je in beweging komt ontstaat de weg vanzelf
Met verlangen als routekaart en je ziel als compas
Weten je voeten waar te gaan
Gepubliceerd in het tijdschrift Happinez (nr. 3 2011

Het allerbelangrijkste wat een opleiding aan de ontwikkeling van een kind kan bijdragen, is deze te sturen in de richting van een gebied waarop zijn talenten hem het meest tot nut zijn, waarop hij tevreden en competent is. We zouden minder tijd moeten besteden aan het indelen van kinderen en meer tijd moeten uittrekken om hen te helpen hun natuurlijke capaciteiten en gaven te identificeren en te ontwikkelen. Gardner (Coleman, Emotionele Intelligentie p. 65)

mistakes

Onthoud dat de belangrijkste relatie die kunt hebben die met jezelf is. Wees streng en veeleisend, maar vind jezelf ook wel aardig. Kom zo snel mogelijk achter wie je bent en geniet ervan. Diane von Furstenberg

Beschrijvende verbeelding is het fundamentele instrument van het denken. Het belangrijkste instrument om in de toekomst te kijken, voorspellen, plannen, en verklaren. Ervaringen, kennis en denken zijn meest georganiseerd in verhalen. Mark Turner

We zijn verkeerd opgevoed. We zijn namelijk opgevoed met het idee dat het erg is om kritiek te krijgen. Vanaf het moment dat we naar school gaan, leren we dat opvallen vrijwel altijd fout is. Godin, Purple Cow

Why do you try to fit in, while you were made to be different?

I’ve learned so much from my mistakes… I’m thinking of making some more.

Op een gegeven moment moet het kind de confrontatie aangaan, in kleine, overzichtelijke stapjes. Dan ziet het kind: “Wacht eens even, ik kan dat wél!” Dat geeft een gevoel  van trots en van zelfwaardering. Vermijding daarentegen geeft geen goed gevoel. F. Boer, auteur Angst bij kinderen.

Net als bij lichamelijke training geldt dat hersentraining pas effectief wordt tegen de tijd dat je werkelijk je grenzen verlegt, en dat het dus een beetje onaangenaam wordt. Dat doen de meeste mensen alleen als het moet, meestal alleen op het werk. Vandaar dat inspirerend werk zo goed is voor de hersenen.

Motivatie en passie zetten de hersenen op scherp. Ze verhogen de ontvankelijkheid voor prikkels en activere onder andere het geheugen. Individuele hersencellen gedragen zich anders als je iets graag wilt. Ze maken gemakkelijker nieuwe verbindingen. Dat komt onder andere doordat motivatie in de hersenen gepaard gaat met de verspreiding van de stof dopamine. Dopamine zorgt voor het plezierige gevoel van verlangen maar het doet ook iets anders: het prikkelt neuronen om nieuwe verbindingen te maken. Hersenen zijn kneedbaarder als je plezier hebt en gemotiveerd bent.
Mark Mieras, Ben ik dat? Wat hersenonderzoek vertelt over onszelf

Je moet iets vinden wat je leuk vindt en je daaraan houden. Pas wanneer kinderen zich op school vervelen, gaan ze vechten en worden ze lastig, en pas als ze tegenover een opgave komen te staan die teveel voor ze is, worden     ze angstig over hun schoolwerk. Je leert het best als je je voor iets interesseert en als je er met plezier mee bezig bent. Gardner

Mensen lijken zich het best te concentreren als de eisen die aan hen gesteld worden iets hoger zijn dan gewoonlijk. Ze zijn dan ook in staat om iets meer te geven dan gewoonlijk. Als er niet genoeg van hen gevraagd wordt, gaan ze zich vervelen. Als ze voor meer komen te staan dan ze aankunnen, raken ze angstig. Flow speelt zich af in de delicate zone tussen verveling en angst.
…en daar het om flow vast te houden nodig is de vaardigheden steeds verder te ontwikkelen, wordt dat de belangrijkste stimulans voor het kind om steeds beter te worden: het wordt er gelukkig van. Csikszentmihalyi

Hun beeld van hoe je iets volmaakt doet, kan tot frustratie leiden wanneer ze het niet kunnen waarmaken, wat tot overprikkeling en een gevoel van falen leidt, en dan willen ze weg en zijn ze niet volhardend.
Elaine N. Aron, Het hoogsensitieve kind

Ik kan en mag steeds lering trekken uit de dingen die me overkomen en uiteindelijk zal ik het daardoor steeds een stukje beter doen. Hadewych Minis, actrice

Goedwillende ouders, docenten, vrienden, partners, leidinggevenden: allemaal projecteren ze op jou hun eigen sjablonen over wat bij hoogbegaafdheid verwacht mag worden. Allerlei onaangename gevoelens kunnen het resultaat zijn van dergelijke overtuigingen: verwarring over wat er van je verwacht wordt of wie je nou eigenlijk bent, woede over miskenning of verraad, verdriet over er niet bij horen, verkramping om toch iets te bereiken, zelfhaat vanwege het gevoel te falen, totale uitputting van het wezenloos je best doen.

Door de gedrevenheid wordt de lat van nature zeer  hoog gelegd, soms hoger dan realistisch is. Als de prestatie in eigen ogen bij de intentie achter blijft, wordt dat als een persoonlijk brevet van onvermogen opgevat.
W. Kuipers, Verleid jezelf tot excellentie! Gereedschap voor extra intelligente mensen

Eigenlijk worden kinderen en mensen met een hoog IQ vaak gestraft als ze op hun eigen topsnelheid denken en werken. Het wordt verkeerd begrepen; het kan  niet ingepast worden in het gewone werk; het is lastig; het is onbeheersbaar; niet te toetsen; je weet niet waar je uit komt; er zijn geen materialen voor. Of: er zijn materialen voorhanden, maar daarmee werken kost meestal teveel tijd. Dus wordt van deze mogelijkheid weinig gebruik gemaakt. Het gevolg is dat het wel erg moeilijk wordt om een goed zelfbeeld te ontwikkelen en goed te begrijpen wie je bent, wat je mogelijkheden en beperkingen zijn en waarom je zo in elkaar zit.
F. Welling, Kinderen en slim zijn, waarom slim zijn soms knap lastig is

mistakes