Kolibrie
stokroos
Title of Image

Denken, durven, doen - Training voor Clever Kids

Faalangsttraining voor kinderen van 8-12 jaar

Je hebt een kind met talenten, jij weet dat, maar hij laat het niet zien. Je kind zit zichzelf in de weg om die te ontwikkelen. De reden hiervoor kan faalangst zijn. Onder faalangst versta ik hier alle gedachten die belemmeren om een uitdaging aan te gaan. Het kan zijn dat je kind het volgende gedrag vertoont: Het ziet elk ‘falen’, hoe klein ook, als een ramp. Een spelletje niet winnen betekent stress. Een keer iets langer doen over huiswerk omdat het moet nadenken over iets betekent stress. Het is telkens stress die voortkomt uit faalangst; alles moet lukken en hij is echt heel bang om te ‘falen’.

Het kan een groot probleem zijn als je kind vindt dat alles in één keer moet lukken, en dan liefst nog perfect ook. Als dat niet lukt frustreert dat. Een kind kan dan totaal overstuur raken en kan in bepaalde situaties misschien zelfs agressief worden. Of het laat helemaal niet meer zien wat het in huis heeft en past zich aan. Bang om fouten te maken kiest het de veilige weg.

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak weinig ervaring met falen en fouten maken. Omdat ze zo snel leren, leren ze één ding niet: omgaan met fouten, relativeren, doorzetten als iets niet lukt. Vaak ondersteunt de omgeving dit ook nog door steeds positieve feedback te geven op resultaat: ‘Je hebt nul fout, heel goed van jou!’, waardoor de indruk ontstaat dat je alleen meetelt als je goede resultaten haalt.

Voor slimme kinderen kan het heel belangrijk zijn om dat beeld van ‘slim zijn’ te behouden. Als je bang bent om dom gevonden te worden, kijk je wel uit om dingen te doen die je door de mand zouden kunnen doen vallen als dom: activiteiten waar je een misser zou kunnen maken ga je vermijden. Deze mindset zorgt ervoor dat je niet open staat voor ontwikkeling. Je hebt allerlei belemmerende gedachten die je tegenhouden om nieuwe, spannende, moeilijke dingen te gaan doen. Doodzonde natuurlijk, het aanwezige potentieel wordt niet ontwikkeld. Zou het niet fijn zijn om te leren die gedachten te tackelen en onbekommerd uitdagingen aan te gaan?

Hoe krijg je faalangst onder controle? Door de goede dingen te denken, een houding met zelfvertrouwen te hebben en dan in actie te komen, gewoon te gaan DOEN!
Deze dingen leer je in de faalangsttraining Denken, durven, doen!, een training die speciaal voor hoogbegaafde kinderen is ontwikkeld en die al vele kinderen op weg heeft gebracht.

De ervaring van een ouder: ‘Het is alweer een tijdje geleden dat onze zoon met veel plezier naar jou toe ging. In eerste instantie vroeg vooral ik mij af wat de opbrengst voor D. was maar gedurende de tijd zien wij hem groeien en anders omgaan met situaties dan voordat hij bij jou was. Hij lijkt evenwichtiger en is zich beter bewust van zijn eigen zijn en de gedragingen van anderen. Hij kan opeens beter spelen met kinderen die jonger zijn dan hij en tolereert meer. Hij lijkt meer rust te hebben gevonden en wij zijn af en toe verbaasd hoe hij omgaat met situaties.
Het leerweggetje is een item dat wij veel gebruiken.’

Fouten maken, geen probleem!

Wat gebeurt er als je niets doet?

Je kind past zich teveel aan en raakt zichzelf kwijt.
Het ontwikkelt een negatief zelfbeeld omdat het voelt dat het anders is dan anderen, het past zich aan in plaats van te kiezen om zijn talenten te laten zien. Het kan daardoor onzeker worden.
Je kind ontwikkelt zijn talenten niet en blijft hangen in een veel te laag niveau.
Uiteindelijk wordt het ongelukkig omdat het eigen zelfrealisatie in de weg staat.
Je kind durft niet voor zichzelf op te komen en doet altijd wat anderen willen.
Je kind heeft nodeloos negatieve emoties.

Falen kun je leren

Wat leer je in de training?

Je kind neemt verantwoordelijkheid voor succes.

Zorgeloos leren en presteren

Wat bereik je met deze training?

Denken, durven, doen!

In deze mindmap een overzicht van de verschillende factoren die invloed kunnen hebben bij faalangst. Tijdens de Clever Kids training besteden we aandacht aan al deze factoren.

Wat en wanneer?

De training Denken, durven, doen in groepsverband bestaat uit 8 bijeenkomsten van 1,5 uur met de kinderen en huiswerkopdrachten en één bijeenkomst met ouders. Ouders krijgen steeds een terugkoppelling per mail van hoe een bijeenkomst was. Iedere bijeenkomst bestaat uit een kennisdeel en een creatieve verwerking om zowel het denkende als het praktische deel van de hersenen aan te spreken en zo maximale resultaten te behalen.
Je kind hoeft niet getest te zijn om mee te doen.

Indien gewenst kan aanvullend een oudergesprek (ter evaluatie) of een gesprek met school geboekt worden.

Informeer naar de data.

NB: het is ook mogelijk de training individueel te volgen.

Mijn kind durft misschien niet naar de training te komen, wat kan ik doen?

Als je kind niet goed weet wat het te wachten staat kan dat best eng zijn. Vertel dat de training niet om prestaties gaat en dat er allemaal kinderen zullen zijn die tegen precies dezelfde dingen aanlopen. Die vinden het vast ook een beetje spannend. Voelt het fijn om zo zenuwachtig te zijn? Nee. Op de training kun je op een heel leuke manier, met spelletjes en knutselen, leren hoe je daar veel minder last van kunt hebben. Proberen? Gewoon doen!

We kunnen altijd een keer bellen om vast kennis te maken en de kou uit de lucht te halen.

Mijn kind heeft al eens een training gevolgd, is deze training dan nog zinnig?

Faalangst komt bij alle kinderen voor, maar bij hoogbegaafden spelen heel specifieke denkpatronen, deze komen in de training speciaal aan bod. Deze training kan bovendien een prima aanvulling of opvolging zijn van andere trainingen en aangeleerde vaardigheden weer ophalen en verdiepen.

Ik wil mijn kind helpen met zijn faalangst om te gaan, krijg ik tips voor thuis?

De kinderen krijgen wekelijks een opdracht mee voor thuis waarbij u kunt ondersteunen. Bovendien krijgt u wekelijks een mailverslag met uitleg van wat we hebben gedaan en tips om thuis toe te passen. De training is zo opgebouwd dat je als ouder goed terug kunt grijpen op wat je kind geleerd heeft in de training.