Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 07 November 2019

Warme lucht stijgt!

Verslag van 6-11-19:

  • Start met spel naar keuze. Vandaag heeft een meisje haar cello meegenomen, ze speelt een stukje. Leuk!
  • Een paar extra regels oefenen van het lange gedicht dat we aan het leren zijn. En we spelen even de dobbelsteenspelletjes die vorige week gemaakt zijn. Ze moeten bijvoorbeeld bepaalde vormen een bepaald aantal keer met hun lichaam maken. Dat leidt tot creatieve oplossingen, bv. als er zes harten geproduceerd moeten worden (mag met meerdere mensen).
  • Voor een proefje hebben we papieren spiralen nodig, dus die gaan we zelf maken. Ja, dat kun je zelf. Ook het knippen lukt als je er gewoon aan begint (even bevestigen bij sommigen). Als ze af zijn rijgen we een draad met een knoopje door het middelpunt. Daarna doen we een proefje: houd de spiraal boven een vlam. Wat gebeurt er? Het duurt even, maar dan komt hij n beweging, hij gaat langzaam ronddraaien. We zien verschil tussen breed en smal geknipte spiralen, de smalle komen sneller in beweging. De kinderen denken dat dat komt omdat dat papier lichter is. Het wordt duidelijk: de warme lucht stijgt op en brengt daardoor de spiraal in beweging.
  • We doen vandaag nog meer proefjes die bewijzen dat warme lucht omhoog gaat. De spectaculairste is misschien die met de theezakjes. De kinderen moeten het zakje ontvouwen en leegstrooien (wat ruikt thee eigenlijk lekker!), dat alleen al vinden ze leuk en bijzonder. Daarna zetten ze de verpakking als een torentje overeind en mogen ze het aansteken. Er komt een echt vlammetje. Als het torentje bijna is opgebrand, vliegt het laatste restje de lucht in.
  • We bekijken of kaarsjes ook een molentje in beweging krijgen; een föhn levert ook warme lucht, lukt het om een plastic zak met warme lucht te vullen en op te laten stijgen? Een beetje…
  • Laatste proef, een grappige. Neem en afgekoelde lege fles, klem er een lege ballon op. Zet de fles in een bak heet water. Wat gebeurt er? en waarom? Bekijk de foto’s maar.