Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 14 November 2019

Verdampen en condenseren

Wat deden we op woensdag 13 november:

  • Na het spelen starten we met terugvragen wat we vorige week hebben geleerd: dat warme lucht stijgt. Kun je dat gebruiken in het leven? Even denken, ja, dat werkt in een luchtballon. Daar bekijken we een filmpje over, daarin wordt ballonvaren vergeleken met het drijven van een blokje hout: dat drijft omdat het lichter is dan het water. Warme lucht is lichter dan koude lucht, dus dat drijft als het ware op de koude lucht.
  • We doen een proefje. Een elektrisch kookplaatje is heet, we zetten er een metalen pan op, je kunt hem (even) warm voelen worden. Daarna mag iedereen er om de beurt een scheutje water opgooien. Wat gebeurt er? Er ontstaat ‘rook’, oftewel damp. De damp gaat omhoog de lucht in. Dat dit gebeurt weten ze eigenlijk al van koken thuis, maar het is leuk om het te onderzoeken en precies te observeren.
  • We houden er een koude deksel (bewaard in de koelkast) boven. Wat gebeurt er nu? Er ontstaan weer druppels, de deksel wordt nat.
  • Daarna het gedicht oefenen. De kinderen vinden het vooral leuk om erbij te lopen, het motiveert en maakt makkelijker te onthouden. We doen er natuurlijk weer een paar regels bij. Sneller lopen is sneller opzeggen, dat willen ze graag.
  • Na de pauze gaan we een regenmeter maken van een waterflesje. Even nadenken hoe dat moet, hoe zorgen we dat hij niet omvalt? Een groter vlak waar we een fles op vastlijmen. Of zwaarder maken. Hoe? Dat zou kunnen met knikkers. Dat is leuk natuurlijk. Met een instructieplaatje aan de slag: bovenste deel van de fles eraf snijden of knippen, op zijn kop in het onderste deel. Even een oplossing zoeken als hij te smal is en erin wegzakt: extra randje plakband om de rand dikker te maken. Ziet er nog leuk uit ook. Daarna moet de maatverdeling aangegeven worden. Dat doen ze door steeds afgepaste hoeveelheden water erin te doen en de hoeveelheid ml. erbij te schrijven.
  • Nu maar afwachten hoeveel regen erin gaat vallen.
  • NB: we doen deze proefjes in het kader van thema weer en klimaat. Wat dat betreft was het een goede ochtend: regen, bliksem en donder, zon, regenboog, alles kwam langs.