Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 10 May 2019

Bellen blazen voor onderzoek

Verslag van woensdag 8-5-19:

  • Spelen (knikkerbaan! nieuw spelletje met de stagiaire), opruimen
  • Kennismakingsrondje
  • Denksleutel 1: het antwoord is zeep, wat is de vraag? Eerst even checken of iedereen weet wat een vraag is en wat een antwoord, daarna nadenken. Best een lastige… Ik geef een voorbeeld: Wat heb je aan je voet? Ze hebben echt wat tips nodig en zelf vind ik het ook moeilijker dan ik eerst dacht.
  • Denksleutel 2: wat als alles van zeepsop was? Dat is een leuke die tot allerlei consequenties leidt. Je lijf is dan doorzichtig. Dus dan zie je zo wat iemand gegeten heeft. Oh nee, want het eten is ook doorzichtig. Dat soort redeneringen.
  • We doen het raadkoffertje. Mijn snuffelstagiaire die er vandaag bij is heeft er een knijper in gestopt. In het begin geen idee, maar met wat gegevens (is in ieder huis, ook in iedere klas, een beetje metaal, dat soort dingen) lukt het uiteindelijk toch om te raden. Een kind mag het volgende keer weer vullen.
  • Na de pauze gaan we onderzoek doen, naar hoe je de beste bellen kunt blazen. Welk materiaal is het best voor een bellenblaasraampje? Wat voor soort sop werkt het best? Dolle pret op de koop toe natuurlijk.

Hieronder foto’s van de ochtend. De headerfoto is dit keer gemaakt door mijn stagiaire uit 3 VWO die een week meeloopt. Complimenten, mooi geworden!