Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 17 January 2019

Egypte, de Nijl natuurlijk, en landbouw

Verslag van woensdag 17-1-19:

Nieuw thema: Egypte

  • Spelen naar eigen keuze.
  • Dia’s van een meisje dat net in Egypte is geweest, er zijn leuke plaatjes van onderwaterdieren (grazende zeekoe, grappig!) en een stadje, moskee en kerk. En een uitzicht uit het vliegtuig, op deze foto kun je goed een scheidslijn zien van groen vruchtbaar land en gele woestijngrond. Gaan we het ook over hebben vandaag.
  • Ze heeft ook een kokertje meegenomen met daarin papyruspapier, een geldbiljet en een paar boekenleggers met hiëroglyfen. Wij mogen kijken en voelen.
  • Egypte is een ander land met een andere cultuur. Een analyse-opdracht: Als je een wilt onderzoeken wat er allemaal anders is in een land, waar kun je dan naar kijken? Ze maken een overzicht van wat ze bedenken (kleding, eten, vervoer, landschap, dat soort dingen).
  • Waar ligt Egypte eigenlijk? We halen de atlas erbij en zoeken het op. We zien hoe lang de Nijl is (wel 6600 km). De kinderen tekenen het in op een kaartje.
  • Tijdens het eten en drinken lees ik een stukje voor uit een boek over Egypte, dat er opper- en neder-Egypte bestond.
  • Na het buitenspelen bekijken we hoe de Nijl belangrijk was voor de landbouw, er waren drie seizoenen: overstroming-, zaai- en oogstseizoen. Om water te verplaatsen hadden de Egyptenaren iets heel handigs bedacht: een zogenaamde shaduf. Deze wordt nog steeds in delen van Afrika gebruikt (filmpje).
  • De kinderen bedenken hoe ze zelf een shaduf kunnen maken met beschikbaar materiaal. Zonder lijmpistool :). Best lastig, maar uiteindelijk kunnen ze toch testen met een bakje water. Cool!

Hieronder een paar foto’s van de ochtend (link vanuit de mail):