Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 13 December 2018

انشاء القاموس ‘iinsha’ alqamus

Woordenboek maken, dat is de titel van deze blog (althans, volgens Google Vertalen).

Vandaag maken we het reclamefilmpje. We bespreken kort wat erin komt en wat er moet gebeuren. We plaatsen de maquette en poppetjes, we bekijken hoe de cameravoering moet zijn. Leuk, iemand stelt voor om een vanuit de lucht een overzichtsshot te maken. Daarna oefenen we een keer wat de poppetjes doen, wie welke rol heeft. En dan doen we het in één take, de kinderen acteren de poppetjes die enthousiast gebruik maken van de speelmogelijkheden. Het geluid moeten we nog even fixen, dat bleek zachter dan handig is. Mischien volgende week met een microfoon, en wie weet muziek? En een eindbeeld, zo is het nog een beetje open.

Bij het eten en drinken (met speculaas en chocoladegeld dat is meegenomen door kinderen) lees ik het begin voor van ‘Ben jij een cheetah?’, een boek over hoogbegaafdheid.

Eigenlijk hebben ze niet zo’n zin om naar buiten te gaan, maar het is goed dat we dat toch doen. Er worden schoenen geruild en getest op snelheid en draagcomfort (en naar aanleiding daarvan planen gemaakt om een paar schoenen thuis te verkopen om zo geld vrij te krijgen voor aanschaf van andere). We lopen naar een speeltuintje in de buurt.

Bij terugkomst kiezen de kinderen een taal waarin ze woorden gaan zoeken via Google Translate. Ze kennen het nog niet, het biedt allemaal mogelijkheden en het is leuk dat je ook een uitspreekknop hebt. Ze bedenken wat handige woorden zijn om te weten. Er wordt op een gegeven moment een minder netjes woord getypt, daar spreek ik op aan. Heel goed en grappig: ik krijg excuses te lezen in een andere taal. En ook wordt vertaald: ik vind dit een leuk onderwerp. Waarvan acte.

Op het laatst nog een paar oefeningen in het kader van ontspanning. De oormassage-oefening doen we voor de tweede keer, deze is verrassend prettig om te doen.

Niet zoveel foto’s deze keer. Link naar de website (vanuit mail).