Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 29 November 2018

Coördineren waar je bent op de kaart en reclamerijm maken

We hebben vorige week geleerd hoe coördinaten werken, vandaag oefenen we dat nog even met de atlas.

  • We nemen een kaart en bepalen in welk vak bepaalde provincies en steden liggen. De kinderen geven zelf ook opdrachten.
  • Eten en drinken en voorlezen: het boek ‘Morgen ga ik naar China!’ van Imme Dros. Dit verhaal gaat over Jan en hij is boos, verschrikkelijk boos. Op alles en iedereen, en dat zullen ze weten ook want hij maakt plannen om naar China te gaan, dat zal ze leren. Hij fantaseert dat in China alles anders is en veel beter geregeld voor kinderen. Nog een kleine link met reizen, maar ook even aanleiding om met elkaar te praten over boos zijn.
  • Als we naar buiten gaan zien de kinderen de thermometer die in de klas hangt. Even kijken hoe warm het nu is in het lokaal. Kan-ie mee naar buiten? Dan kijken we hoe koud het daar is. Natuurlijk. Het kwik zakt best snel naar beneden, uiteindelijk lezen we 7 graden af, best fris, dat voelen we ook zelf.
  • We kijken een Klokhuisfilmpje over reclame. Beetje gedoe, want er is geen geluid. Uiteindelijk lossen we dit op door parallel het filmpje op mijn mobiel te starten, en daarnaar te luisteren. Niet helemaal synchroon, maar het werkt. We leren dat er verschillende trucjes zijn die je kunt toepassen, ik vraag ze terug. Je kunt zeggen dat een product als beste getest is (met eigen vergelijkingsproef), een beroemd iemand laten zeggen dat jouw product geweldig is werkt ook, en iets laten sparen zorfgt ook voor extra verkoop.
  • Mensen moeten jouw ding onthouden door reclame, dat lukt goed met een versje of liedje (jingle). De opdracht is om nu een ingevuld plan te maken voor een reclamecampagne/-filmpje. De kinderen gaan spontaan eerst aan de slag met rijmen en verzinnen van passende reclameslogans.

Hieronder foto’s van de ochtend. Krijg je de blog per mail en wil je de foto’s groot zien, klik dan hier.