Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 22 November 2018

Coördinaten… wat is het, hoe werkt het?

Wij hebben vandaag een verdubbeling van het aantal leerlingen, daar hebben we het in een kennismakingsrondje ook even over. Verder ziet de ochtend er zo uit:

  • Spelen eigen keuze en opruimen.
  • Ineens zien we een echte kudde schapen langslopen buiten door de wijk, met hond en herder!
  • Kennismakingsrondje met reclame maken voor jezelf, een beetje opscheppen over jezelf. Dat opscheppen (ik deed het zelf voor, ik ben een heel leuk mens, echt heel leuk om te leren kennen, met heel leuke hobbies die veel plezier geven en goed lukken) is nog moeilijk, je mag als je wilt ook gewoon vertellen wie je bent en wat je hobbies zijn. Het is een sportieve groep kinderen!
  • Kennismaken met coöridaten: Wat is het, hoe werkt het? We doen dat door samen touwtjes te spannen over de plattegrond van een van de plattegronden van de kinderen en zo vakken te maken. De touwtjes krijgen nummers en letters en zo kunnen de kinderen poppetjes op bepaalde kruisingen zetten (bv. A,3). Ze geven ook opdrachten aan elkaar, zo oefenen we.
  • Ik heb een bovenaanzicht van het speelplein. Op deze foto heb ik strepen getrokken, dat wordt de basis van een coördinatenschema. Aan de kinderen de opdracht om deze uit te meten en aan te geven met stoepkrijt op het plein. Hele klus, en het was best koud, maar het ging goed en de kinderen hebben een idee van de link tussen plattegrond en werkelijkheid.
  • De kinderen die de maquette gemaakt hebben presenteren die aan de nieuwe kinderen.
  • We maken afspraken voor de volgende keer, wat we dan gaan doen.

Hieronder foto’s van de ochtend. Als je de blog per mail krijgt en je wilt de foto’s op groot formaat op de website zien, klik dan hier.