Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 13 September 2018

De wereld in beeld in de PlusKlusKlas

Heb je al veel van de wereld gezien? Ja, ik leef erop, kreeg ik ten antwoord. Mensen reizen tegenwoordig de hele wereld over, hoe ziet die wereld er eigenlijk uit?

  • We beginnen met bekijken van een grote afbeelding van de wereld waar ook allerlei bezienswaardigheden en dieren op getekend zijn, dat roept al nieuwsgierigheid en reacties op. We zoeken Nederland en andere landen op op de kaart, bijvoorbeeld Australië waar een van de ouders geweest is, en Suriname. We weten nu allemaal Madagaskar te vinden, door de ligging ten opzichte van Australië en de tekening vanhet stokstaartje dat ook in de tekenfilm Madagaskar de hoofdrol speelt. Ook nog even een opblaasaarde bekeken. Nu wordt pas goed duidelij hoeveel zee er is op de wereld.
  • In het lokaal van groep 8 hangt een grote wereldkaart met alle landen in een andere kleur, die bekijken we ook goed, kijken of we dingen die we op de andere kaart zagen weer kunnen vinden.
  • In het raaddoosje zit een springtouw. Leuk, de kinderen gaan meteen doen en proberen, ook degene die zegt dat hij het niet kan. Blijkt reuze mee te vallen en oefening en proberen baart al snel kunst.
  • Na het buitenspelen verkennen we de atlas, daar staat van alles in, ieder vindt zijn eigen interessante dingen, afbeeldingen en betekenis van kleuren en strepen in de legenda. Op de kaart met de wereld ontdekt een jongen dat de afstand die hij in centimeters meet in overeenstemming is met zijn reistijd. We controleren met de afstand naar Australië (20 uur vliegen), klopt ook ongeveer. Op deze kaart dan hè.
  • We bespreken wat schaal is en de kinderen krijgen een eigen afdruk van de kaart van Nederland en de kaart van Europa. Ze moeten Delft in de atlas vinden en Rome en daarna intekenen op de kaart. Dat betekent heel goed kijken en vergelijken. Daarna iets heel erg moeilijks: we gaan de schaal omrekenen. Eerst uitrekenen hoeveel km één mm op de kaart is. Daarna doorrekenen hoeveel km er ligt tussen Delft en Rome. Dat gaat deels hun pet te boven maar op de rekenmachine intypen is sowieso leuk en ze hebben toch wel ongeveer een idee van wat ze gedaan hebben.
  • Als laatste een spelletje met twee overgooiwereldballetjes. De kinderen bepalen dat ze de bal gooien en de naam van een land noemen, de vanger moet die dan zoeken. Lastig soms, kleine lettertjes en kleurvlakjes, maar met bekende namen toch wel te doen.

Hieronder de foto’s van de ochtend. Als je de blog per mail ontvangt en de foto’s op groot formaat wilt zien op de website, klik dan hier.