Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 03 November 2016

Graafles van een echte archeologe

Wij wisten al dat het leuk zou worden, deze archeologieles. En nu zat het weer ook nog mee, helemaal geweldig! Dit is hoe de ochtend verliep: De kinderen komen binnen met iets ouds bij zich. Heel gevarieerde dingen: een hamertje, een ijzeren kogel, een postzegelverzamelboek, een scherf, een oud glazen botervlootje, versteend hout. Ze leggen alles neer op een tafel, waardoor al meteen het idee van een tentoonstelling ontstaat.

Na het spelen begint de archeologe, Carola Nooijen, de les. Met een powerpoint en vragen ontdekken de kinderen wat je allemaal nodig hebt als je wilt gaan graven naar oude dingen onder de grond. En waarom je gaat graven: als er gebouwd gaat worden, wordt de grond overhoop gehaald en gaan archeologische sporen verloren. Daarom mogen archeologen voor de bouw de grond onderzoeken. Wij gaan ook op zoek naar oude dingen in de grond, in dit geval de zandbak.

Er is met rood lint een hoek afgezet, daarbinnen gaan we graven. Maar waar? Om te beginnen mag een jongen met een metaaldetector uitvinden of er iets van metaal in de grond zit. Het duurt niet lang of hij hoort gepiep. Een assistent graaft op die plek, maar we moeten nog een paar keer precies kijken waar het ding piept voor we de precieze plek gevonden hebben en inderdaad een metalen voorwerp vinden. Het is een roestige, rond soort beugel, wij weten niet wat het is. Er wordt een vondstvlaggetje geplaatst, zodat we precies terug kunnen zien waar wat gevonden is.

De kinderen mogen met schepjes gaan graven, net zo lang tot ze iets gevonden hebben. De een an de ander kan zijn vlaggetje plaatsen. Nadat je iets gevonden hebt, moet je het schoonmaken en krijg je een vondstnummer. Op een speciaal formulier schrijf je dat nummer en teken je het voorwerp na. Er is ook een papier waarop je kunt tekenen wat of je denkt dat het voor voorwerp geweest is.

De kinderen hebben de smaak te pakken. Er ligt iets meer begraven dan er kinderen zijn, dus er valt nog meer te vinden en uiteindelijk graven ze bijna alles op.

Maar we zijn nog niet klaar: alles moet ingemeten worden. Dat betekent dat we met een meetlint meten hoever van de kanten een vlaggetje staat, en dat vervolgens intekenen op een plattegrond. Best lastig, een groep 7 had er laatst de grootste moeite mee vertelde de archeologe. Het valt dan ook op hoe goed de kinderen in de gaten hebben hoe het werkt.

Er wordt nog een foto van het vlaggetjesgebied genomen met de naam van de opgraving erbij, en dan ronden we buiten af.

Binnen niet: daar gaan we scherven puzzelen! De tafel wordt volgestort met kapotte voorwerpen. Carola leert hoe ze met schilderstape de scherven aan elkaar kunnen plakken als echte archeologen. Ze vinden het heerlijk! En veel ouders kijken ook verlekkerd naar de tafel als ze binnenkomen om de kinderen op te halen.

Dit plakken is nog niet af, en we moeten nog uitvinden wat we nou eigenlijk opgegraven hebben, dus wordt vervolgd.

Ontvang je de blog per mail en wil je de foto’s op de website bekijken, klik dan hier.