Uncategorized


kolibrie-avatar

Blog

Blog 03 April 2014

Oerwouddieren, hoe beweegt een luiaard?

2 april 2014: Alle kinderen komen binnen met lekkere zomerachtige kleren, heerlijk dat het voorjaar weer in de lucht zit. Er komen vandaag twee meisjes bij, dat is fijn want zoals vaker in plusklassen zitten er iets meer jongens dan meisjes in onze PlusKlusKlas. Het wordt al met al een redelijk volle bak, we hebben nu een jongere en een wat oudere groep kinderen.

We hebben eindelijk een klok in de klas, twee zelfs: één met wijzerplaat en een digitale. Velen kunnen al goed klokkijken. Dat merken we, want we hebben een tijdsschema op het bord gezet. Er is steeds wel iemand die in de gaten houdt of we ons exact aan onze tijden houden (moeilijk, als je ook met minuten werkt!).

Techniek is behoorlijk belangrijk als je bepaalde dingen wilt laten zien, filmpjes op internet, of een powerpoint die bij een spreekbeurt hoort…. Helaas deed de computer en dus het smartboard niet wat wij wilden, de spreekbeurt wordt een week uitgesteld. De dierentuinkijkdozen zijn wel live gelukkig,

dus die kunnen we bekijken. De kinderen komen een voor een naar voren om er iets over te vertellen. De jongste van het stel heeft een dier zelf verzonnen. Het ziet er grappig uit met drie poten en vele ogen, maar vergis je niet, het is heel bloeddorstig en eet niet alleen je bloed maar ook je botten op! Iedereen is nieuwsgierig. Vandaag doen we een keer lesmateriaal van de site ‘Lesmateriaal voor hoogbegaafden’. Een fijne site waar je niet alleen lesmateriaal voor verschillende onderwerpen kunt downloaden, maar waar je ook instructie kunt vinden hoe je nou een werkstuk aan kunt pakken. Er is een boekje over oerwouddieren. Een leesboekje en een maakboekje met bijbehorende vragen. Sommige antwoorden staan in de tekst, andere moet je bedenken of opzoeken. Het is leuk om te zien dat de oudsten geconcentreerd zelfstandig aan het werk gaan. “Mogen we proberen om alle vragen af te krijgen?, ja?, yes!”. De jongsten worden een groep die samen met de juf leest en nadenkt. Er is een opdracht om een oerwoudalfabet te maken, bij iedere letter een dier bedenken. We lieten de eis dat het dier in het oerwoud moest leven voor het gemak even los, er waren wel kinderen die opmerkten dat bepaalde dieren niet in het oerwoud leven. Aan het einde van de ochtend (drie minuten te laat geloof ik), doen we klassikaal een andere opdracht uit het boekje: maak een toneelstukje met luiaards in de hoofdrol. Voor echte toneelstukjes hebben we geen tijd, maar er zijn wel liefhebbers die in hun eentje iets uitbeelden, wij moeten raden wat. In het begin als luiaard, later als vanzelf andere dieren. Aan het raden doet steeds iedereen actief mee. Dan staat de wijzer bovenaan, 12 uur, tijd om naar huis te gaan. Foto’s van de ochtend, klik hier.